Krachtige kleurengloed

Bloemschilderes Marie Wuytiers neemt tijdens haar leven deel aan internationale tentoonstellingen en recensenten in binnen- en buitenland bewonderen haar werk. In hun besprekingen prijzen ze bovenal haar kleurgebruik en de krachtige kleurengloed van haar bloemstukken. Bovendien sleept de bloemschilderes op Franse kunsttentoonstellingen veelvuldig prijzen in de wacht, waarvan de Nederlandse pers graag melding maakt. Moderne lexica nemen enkele van deze berichten vervolgens over. Pieter Scheen spreekt bijvoorbeeld van “een gouden medaille te Bordeaux en de grand prix op een tentoonstelling te Toulouse”. Uit een inventarisatie van Wuytiers’ exposities blijkt echter dat haar internationale carrière vele malen indrukwekkender is dan de korte berichtjes over medailles in de Nederlandse dagbladen doen vermoeden. Bovendien blijkt ze niet alleen kunstschilderes, maar ook kortstondig schrijfster van sprookjes en fabels. Deze waren dan wel minder succesvol op haar geschilderde werk, maar toch een onverwachte aanvulling daarop .

Vliegende start

Op 7 oktober 1890 trouwt Anna Maria (Marie) Blaauw (1865-1944) met jonkheer Daniël Barchman Wuytiers, luitenant-kolonel der infanterie. Ze is dan 25 jaar oud. Les krijgt ze dan van de succesvolle bloemschilderes Margaretha Roosenboom wier werk in collecties van verschillende Nederlandse musea is opgenomen. Wuytiers’ eerste bijdrage aan een tentoonstelling dateert van twee jaar na haar huwelijk: 1892. Dan stuurt ze een schilderij in onder de naam Wuytiers, zoals ze al haar schilderijen zal signeren.

Kunstrecensent David van der Kellen III schaart haar Papavers meteen onder het beste in de zaal met bloemstukken, al volstaan “de bloemen beter … dan de bladeren en de flesch of pot”, in Nieuws van den dag (12 september 1892). Ondanks deze kritische noot maakt Wuytiers een vliegende start met haar openbare leven als schilderes. Anders gezegd, de tentoonstelling markeert het begin van een succesvolle professionele carrière. Een jaar later bijvoorbeeld hangt op een tentoonstelling van levende meesters in Den Haag (1893) een schilderij met pioenrozen: “een pièce de résistence in het kamertje der teekeningen” volgens E.G.O. in dagblad Het vaderland. He monogram is overigens een pseudoniem van kunstcriticus en journalist Anton Cornelis Loffelt. Enige weken later rekent dezelfde haar Stokrozen tot “de beste, kleurvolste bloemstukken” op de schilderijententoonstelling in Arnhem (1893).

Franse tentoonstellingen

Sinds 1808 zorgen de Nederlandse ’tentoonstellingen van levende meesters’ enerzijds voor naamsbekendheid en anderzijds voor inkomsten voor veel kunstenaars. Toch slaat Wuytiers deze Nederlandse exposities/kunstbeurzen regelmatig over. In de volgende jaren exposeert de kunstschilderes haar werk wel veelvuldig in Frankrijk (zie Tentoonstellingsoverzicht), meer zelfs dan in Nederland.

Magnoliatak, gesigneerd M. Wuijtiers (linksonder), waterverf en gouache op papier, 39,5 x 54 cm (cat. 14). Collectie onbekend. Bron: Simonis & Buunk

Bovendien wordt haar werk daar goed ontvangen. Ter illustratie, op een tentoonstelling in de Lotharingse stad Nancy is Wuytiers’ Branche de rhododendrons te zien. Daar beoordeelt een recensent in L’Est républicain in 1894 dit werk als “brillamment peinte”.

Onderscheidingen

Op sommige van de Franse exposities krijgt de bloemschilderes zelfs een onderscheiding en daarvan maken Nederlandse kranten graag melding, zoals van gouden medailles in Nîmes (1894), Bordeaux (1894) en Arcachon (1894), zilver in Carcassonne (1894) en Narbonne (1895) en brons in Cahors (1894).

Daarnaast wint ze in Castres de grand prix d’honneur volgens Het nieuws van de dag (7 november 1894). Dat lukt haar eveneens in Saint-Etienne, zoals Het vaderland (18 september 1895) kenbaar maakt. Ook in Toulouse krijgt ze “den hoogsten onderscheiding” bericht Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (6 augustus 1895), al kan ik Wuytiers in de catalogus van de 11de expositie van de Union artistique de Toulouse in dat jaar niet terugvinden.

Vermoedelijk is dit slechts een willekeurige selectie. Sterker nog: in de catalogus van de vierde ‘Exposición de Bellas Artes’ in Barcelona (1898) staat vermeld dat zij inmiddels winnaar is van maar liefst 14 gouden medailles in Frankrijk: “Premiada con 14 medallas de oro en Exposiciones celebradas en Francia.”

Meer dan medailles

Bovendien is bovenstaand slechts een kleine greep uit de Franse tentoonstellingen waar Wuytiers exposeert. Naspeuring in catalogi laat een veelvoud zien. Zo zijn haar bloemen niet eens, maar vijf achtereenvolgende jaren in Nancy te bezichtigen en ook in Toulouse stalt ze haar werk meer dan eens uit. Daarnaast hangen schilderijen in Lille (1894 en 1989), Rouen (1895), Versailles (1894, 1897, 1898 en 1901), Poitiers (1899) en Montauban (1897).

Marie Wuytiers, Clematis, gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 43,1 x 55,1 cm (cat. 8). Collectie onbekend. Bron: Simonis & Buunk

Verder is haar werk in die eerste jaren ook in diverse andere landen te bezichtigen. Bijvoorbeeld doet ze mee aan internationale tentoonstellingen in Brussel (1893 en 1897), Berlijn (1894), München (1894), Londen (1894), Barcelona (1894 en 1898), Venetië (1895) en zelfs Chicago in 1898. Hier beperk ik me nog steeds tot de exposities enkele jaren na haar entree in de kunstwereld. Later volgen er nog veel meer.

In 1895 treedt Wuytiers dan toe tot de kunstenaarsvereniging Sint Lucas in Amsterdam. Daarover meldt een journalist van Algemeen Handelsblad dat Wuytiers “een groote aanwinst voor de vereeniging” is. De toetreding is tevens een nieuwe stap in internationale erkenning, want de vereniging levert vaak werk van hedendaagse kunstenaars voor tentoonstellingen in het buitenland. Zo zal Wuytiers deelnemen aan exposities in Dresden (1906) en Florence (1909), omdat de vereniging Sint Lucas daarvoor een selectie maakt.

Palais de l’Industrie

Kort voor de toetreding tot Sint Lucas is Wuytiers ook uitgenodigd om sociétaire te worden van de Parijse Union des femmes peintre et sculpteurs. Bovendien mag de bloemschilderes inzenden voor de internationale tentoonstelling van de Société des artisties français in het Palais de l’Industrie te Parijs in 1896.

Bericht dat Marie Wuytiers is uitgenodigd om sociétaire te worden van de Femmes peintre, berichtgeving in Het nieuws van den dag 1895
“Mevrouw Marie Wuytiers is uitgenoodigd om sociétaire te worden van de Femmes peintre”, berichtgeving in Het nieuws van den dag (9 maart 1895). Bron: Delpher.

De deelname aan de wereldtentoonstelling in Parijs is eervol, al laat de organisatie wat te wensen over. Een journalist van Algemeen Handelsblad die de vernissage van de tentoonstelling bijwoont, klaagt bijvoorbeeld dat de organisatie een zootje was.

Nog was alles niet in orde; in sommige zalen werd de vloer nog zwart gemaakt, in andere waren naaisters bezig de loopers in order te maken en gaven al werkend aardige kunstcritiek.

– ‘Parijs: Het salon der Champs-Elysées’, Algemeen Handelsblad (2 mei 1895), p. 2 via Delpher.

Twee van de vier Nederlandse inzendingen, waaronder die van Wuytiers, waren onvindbaar. Overigens is hetzelfde het volgende jaar het geval. Dan mag de bloemenschilderes weer meedoen en ook dan blijken de stukken van Nederlandse kunstenaars onvindbaar, zo klaagt de recensent van Algemeen Dagblad (2 mei 1896).

Union des femmes peintres

De vereniging van femmes peintres, waarvan Wuytiers sinds 1895 lid is, exposeert ook jaarlijks in Parijs. De schilderes sluit als lid uiteraard veelvuldig aan bij die salons, om te beginnen in 1897, 1898 en 1899. Deze exposities komen vervolgens uitvoerig aan bod in de Franse media. Recensent René-Benoist bijvoorbeeld is kritisch op de salon van 1897 in de Gazette nationale: Daar er bijna 1000 werken geëxposeerd zijn, kan het gemiddelde niveau niet hoog zijn, zo redeneert hij. Toch verdienen Wuytiers’ bloemenstudies volgens hem “sa place dans le premier peloton.”

Olieverfschilderij van een krans papapvers, geschilderd door Marie Wuytiers
Krans papavers, gesigneerd M. Wuytiers (rechtsonder), olie op doek, 96 x 78 cm (cat. 2). Collectie onbekend. Bron: RKD Explore

Kunstcriticus Arsène Alexandre schrijft vervolgens in Le Figaro over Wuytiers’ inzending, getiteld Chant d’allegresse, op de salon van 1896:

Sur deux études de fleurs, notamment une guirlande de coquelicots d’un très beau ton sombre, l’on peut affirmer que mms. Wuytiers est un des vrai et sérieux paintre, et ce nom nous paraît très à retenir.

– Alexandre, geciteerd Het vaderland (4 februari 1896), via Delpher.

Journalist Pallier beschrijft hetzelfde doek in het Franse dagblad La liberté (19 februari 1896) als “très seduisante et très haute en couleur”. In het dagblad Le Pays ten slotte bejubelt ook een recensent met de enigszins sarcastische naam Torpédo het doek Chant d’allegresse. Volgens deze kunstcriticus etaleert Wuytiers namelijk “une magnifique guirlande de pavots rouges épanouis au centre” en die opmerking onderstreept hij met een uitgesproken “Bravo!”

Ontelbare successen

Wuytiers’ faam houdt aan. In 1905 bijvoorbeeld exposeert ze wederom op een salon van de Union des femmes peintres. Dan schrijft journalist en criticus Jules de Saint-Hilaire in Le journal des arts (1 maart 1905) over het schilderij met de titel Parmi les blés et coquelicots:

Une mention particulière s’adresse à la composition pleine de charme que Mme Marie Wuytiers intitule Parmi les blés et coquelicots et qu’elle a traîtée d’une main ferme et pondérée tout à la fois. Nous avions déjà remarqué de la même artiste en peinture, l’estimable envoi: Un coin chaud dans un jardin.

In 1908 is Wuytiers’ schilderij Pour la fête in Parijs te vinden, namelijk op de 27ste expositie van de Union des femmes peintres. Daarover schrijft recensent Clément Morro van La revue moderne (1908) vervolgens: “fort belle étude d’une artiste dont les succès ne se comptent plus”. Vrij vertaald: Wuytiers’ successen zijn niet meer te tellen.

Schoon der bloemen

Het internationale succes blijft in Nederland zeker niet onopgemerkt. Een journalist van Nieuws van den dag spreekt al in 1894 (!) van:

eene in het buitenland zeer gevierde Nederlandsche artiste

Nieuws van den dag (7 november 1894) via Delpher.

Met de successen over de grenzen volgt dus Nederlandse erkenning. Bij groepstentoonstellingen in Nederland gooit Wuytiers vaak hoge ogen, al zijn er wel aanwijzingen dat het voor haar niet altijd even makkelijk is om voet aan de grond te krijgen bij sommige culturele verenigingen. Iets dergelijks blijkt ten minste uit een recensie van eerder genoemde Loffelt na een bezoek aan de Parijse salon van de femmes peintres in 1898.

Marie Wuytiers, Vaas met boeket, o.a. zonnebloem, gesigneerd ‘M Wuytiers’, waterverf op papier, 66 x 44 cm (cat. 16). Amersfoort, Museum Flehite, 1001-765. Bron: Museum Flehite

De kunstcriticus is onder de indruk van Wuytiers’ Chrysanten en hij merkt op:

Ik heb eens gehoord, dat deze verdienstelijke landgenoote vergeefsche pogingen heeft gedaan lid van Pulchri Studio te worden. Dat heb ik toen niet kunnen gelooven. Maar in de artistenwereld vallen soms staaltjes van onbillijke nukkigheid en camaraderie voor, die in andere gezelschappen minder thuis behooren.

– Loffelt, ‘Tentoonstelling van schilder- en beeldhouwwerk door vrouwen, te Parijs’, Het nieuws van den dag (31 maart 1898), p. 5, via Delpher.

Het blijft open voor interpretatie op wat voor nukkigheid en kameraadschap Loffelt zinspeelt. Ook al blijft de Haagse kunstenaarsvereniging Pulchri Studio voor haar gesloten, andere genootschappen komen wel binnen bereik. Zo treedt Wuytiers toe tot de Haagsche Kunstkring en de Maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ waarmee ze ook exposeert, in Den Haag (1902) en in Amsterdam (1905 en 1909).

Inkttekening van een opvliegende meeuw in een landschap met ondergaande zon, illustratie in Wuytiers Sproken
Opvliegende meeuw in landschap met ondergaande zon, gesigneerd ‘MWuy’, inkttekening, illustratie in Sproken (1922), bij p. 5 (cat. 26).

Liederen, sprookjes en vertalingen

Wuytiers beperkt zich niet tot schilderen en tekenen. Ook schrijft ze. In 1918 verschijnt onder andere bij de Amsterdamse uitgever Alsbach Drei Lieder: Text und Musik van Wuytiers. Daarnaast vertaalt ze voor uitgevers in Haarlem en Nijkerk romans uit het Engels – te weten Empty Hands van Arthur Springer, The Prairie Wife van dezelfde en Odd patterns in the weaving van S.E. Howe – maar het meeste schrijfsucces heeft Wuytiers met verhalen. In 1922 verschijnt van haar hand de bundel Sproken (Apeldoorn: Dixon & Co), waarvoor ze tevens de illustraties verzorgt (cat. 23-27). Enkele sprookjes en fabels verschijnen bovendien in tijdschriften, zoals in het geïllustreerde maandblad Op de hoogte (1921 en 1922) en in het geïllustreerde weekblad voor tuiniers Onze Tuinen (tussen 1920 en 1930).

Afgezien daarvan schrijft Wuytiers instructieve en amuserende stukken over padden – voor Op de hoogte (1921) – en salamanders – voor het jeugdblad Zonneschijn in 1929. De beide teksten verraden zorg en aandacht voor de natuurlijke omgeving met hun gedetailleerde beschrijvingen van het leven in Haagse slootjes. Tevens laat de schrijvende schilderes doorschemeren dat ze dagelijks met deze dieren bezig is. Ze vertelt bijvoorbeeld over een terrarium in huis.

In ‘Een miskende in de dierenwereld’, zoals het stuk over padden heet, biecht de bloemenschilderes op:

Ik heb verscheidene padden in mijn terrarium … Het zijn mijn lievelingsdieren, zoo mak en aardig!

Vanuit persoonlijke ervaringen geeft ze adviezen aan kinderen over het inrichten van een dergelijke behuizing voor amfibieën.

Sprekende bloemen

Diezelfde aandacht voor de nabije natuur is terug te lezen in haar korte verhalen. In Sproken beschrijft Wuytiers bijvoorbeeld bloemen op een manier die haar bewondering voor haar omgeving in alle eenvoud laat doorschemeren:

Voorjaar was het geworden … voorzichtig kwam hier en daar een bloempje kijken dat maar niet gelooven kon dat de winter voorbij was; de goudgele boterbloemen schitterden aan den waterkant, de madeliefjes met hun stralenkransjes maakten een sterrenhemel van de groene weide

– Wuytiers in Sproken (1922), p. 2.

Het verhaal ‘Japansche anemone’ is misschien wel het mooiste voorbeeld. Daar laat ze een kleine dromerige bloem praten met een hooghartige waterlelie. Het is alsof Wuytiers haar geschilderde bloemen een stem geeft.

De Schoone Kunst

Niet alleen dieren en bloemen bevolken haar verhalen. Het onderwerp van het verhaal ‘Het wonderkind’ ten slotte is een eenvoudige jongen die de sterren van de hemel speelt met zijn viool. Als een passerende vreemdeling hem hoort en meeneemt, gaat de jongen in de leer bij een kunstenaar. Hij moet daarna studeren en optreden bovendien voor een publiek dat hem op zijn spel beoordeelt. Daarvan wordt hij maar verdrietig:

De Schoone Kunst verscheen hem en sprak: Wat scheelt eraan? Waarom zoo moedeloos? “Ik ben geen kunstenaar meer, ik moet spelen, al maar spelen, en de een vindt het slecht, en de andere vindt het schitterend, ach! – en hij zuchtte diep – was ik maar in de oude hut gebleven.”

Als oude man keert de jongen uiteindelijk terug naar de hut. Daar sterft hij, zielsgelukkig. Pas dan betreedt hij de tuin van het toverslot waarvan de Schoone Kunst hem een glimp heeft laten opvangen en waar hij zijn leven lang naar terugverlangt: “‘Goddank’, fluisterde hij, mijn wondertuin…”

De natuur speelt ook in dit sprookje een hoofdrol. Bovendien lijkt ‘Het wonderkind’ met de bespiegelingen over de kritische kunstwereld een verhaal waarin Wuytiers op zijn minst enkele eigen ervaringen als kunstenares verwerkt.

Medailles en meer

Op zaterdagavond 19 november 1927 sterft Wuytiers’ echtgenoot jonkheer Barchman Wuytiers. Zijn overlijden lijkt een keerpunt in haar publieke optredens. Niet veel later, in 1931, vestigt Wuytiers zich in Zwitserland. Daar zal ze overlijden, op 10 maart 1944, op 78-jarige leeftijd.

Wuytiers’ bloemen – krachtig en dromerige tegelijkertijd – zijn dan op talrijke plaatsen in de wereld te zien geweest en hebben alom aandacht gegenereerd. Niet alleen zijn haar olieverfstudies en aquarellen diverse malen bekroond met Franse medailles, ze is ook graag een geziene exposant in Duitsland, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten. Sterker nog, aan veel van die wereldtentoonstellingen doet ze meermaals mee. Het is een internationale tournee die op zijn minst bewondering afdwingt en die meer behelst dan de paar gouden medailles die nu vaak in kunstenaarslexica genoemd worden.


Enkele werken

Jammer genoeg dateert Wuytiers haar werk nauwelijks. Daardoor is er geen chronologische volgorde aan te brengen. Ook zijn schilderijen daardoor moeilijk te koppelen aan titels in tentoonstellingscatalogi, aankondigingen en recensies. De bloemschilderes neemt immers geregeld dezelfde onderwerpen op, zoals papavers en rododendrons. Wat ik hier bijeengebracht heb, is waarschijnlijk maar een fractie van wat Wuytiers heeft geschilderd, want de schilderes was enorm productief. Ongetwijfeld is er veel meer te vinden in particuliere collecties, ongetwijfeld ook in het buitenland waar ze eveneens veelvuldig exposeerde. De ‘catalogus’ hieronder kan dus slechts een bescheiden aanzet zijn.

Schilderijen op doek

1892

1. Pansies on a forest floor (Viooltjes in het bos), gesigneerd en gedateerd ‘M Wuytiers B 92’, olie op doek (laid down on panel), 34 x 55 cm. Vergelijk onderwerp met cat. 7. Vergelijk bovendien signatuur van cat. 22.

Herkomst: Amsterdam, Christie’s, veiling 25 september 1992, lot. 458.

Documentatie: invaluable.com en artprice.

Niet gedateerd

2. Krans van papavers, gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 96 x 78 cm. Vanaf het begin schildert Wuytiers graag papavers, in olie en in waterverf. Vergelijk cat. 3 en 18. Papavers hangen bijvoorbeeld in Amsterdam 1892 en Parijs 1896 (als Chant d’allegresse).

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 1988.

Documentatie: RKD Explore.

3. Papavers in een glazen vaas, gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 95 x 64 cm.

Herkomst: Amsterdam, Christie’s, veiling Pictures, Watercolours and Drawings, 1 september 1999, lot 360.

Documentatie: artprice.

4. Rododendrons, signatuur onbekend, olieverf, 67 x 45 cm. Rododendrons zijn een favoriet onderwerp. Samen met pioenrozen en papavers horen deze tot Wuytiers’ vroegste voorstellingen. Olieverfschilderijen van rododendrons hangen onder andere in Nancy (1894), Toulouse (1898) en Den Haag (1920), maar Wuytiers maakt ook versies in aquarel zoals te zien in Dordrecht (1901) en Den Haag (1904).

Herkomst: London, Christie’s, veiling Pictures, Drawings and Etchings by the Eminent Modern Dutch Painters which have been generously presented by the painters, 29 mei 1899, lot 92. [HathiTrust]

5. Stilleven met pioenrozen, lelie, narcissen en iris in oranje, rood en geel, gesigneerd (onbekend waar), olie op doek, 67 x 43 cm.

Herkomst: Amsterdam, Frederik Muller, veiling Tableaux modernes et aquarelles. Collections H.G.A. de Heus, N. van Taack Trakranen e.a., 3 maart 1903, lot 175.

Documentatie: internet archive.

6. Guirlande van clematis, gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 60 x 80 cm. Op verschillende tentoonstellingen exposeert Marie Wuytiers guirlandes, bijvoorbeeld in Rouen 1895, Londen 1894-1895, München 1897, Barcelona 1898 en Dordrecht 1901. Zie tentoonstellingsoverzicht.

Herkomst: Enschede, Twents Veilinghuis, veiling 7 januari 2021, lot 1237; Enschede, Twents Veilinghuis, veiling 22 oktober 2020, lot 1235; Leiden, Veilinghuis Onder de boompjes, veiling Schilderijen, tekeningen en grafiek, 20 – 22 juni 2020, lot 389; Leiden, Veilinghuis Onder de boompjes, veiling 23 april 2015, lot 503; Zwolle, Hessink’s, veiling 9 juni 2007, lot 1009.

Documentatie: Invaluable.com.

7. Wilde bloemen (witte viooltjes, keizerskroon en klimop), gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 59 x 74 cm.

Herkomst: Coevorden, Duveen Auctions, veiling 11 april 2011, lot 115; Zwolle, Hessink’s, veiling 9 juni 2007, lot 1010.

Documentatie: Invaluable.com.

8. Clematis, gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (rechtsonder), olie op doek, 43,1 x 55,1 cm.

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 2023, nr. 11651 (“previously for sale”); mogelijk identiek aan Den Haag, Venduehuis, veiling 25 april 2002, lot 474.

Documentatie: artprice.

9. Strooibloemen, gesigneerd ‘M Wuytiers B’ (rechtsonder), olie op doek, afmetingen onbekend.

Herkomst: Brussel, Vanderkindere, Vente bourgeoise, 26 november 2019, lot 454. 

Documentatie: Gazette Drouot

10. Witte passiebloem, gesigneerd ‘M. Wuytiers’ (slecht leesbaar, rechtsonder), olie op doek, 51,4 x 30,2 cm.

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 2023, nr. 5250; Amsterdam, AAG Auctioneers, veiling 16 december 2013, lot 356; mogelijk identiek aan Bern, Diobiaschofsky Auktionen, veiling 4 november 2000, lot 3274.

Documentatie: Invaluabe.com en artprice.

11. Bloemenpracht (hangende rozen), gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), olieverf op paneel, 36 x 17,5 cm.

Herkomst: Middelburg, Zeeuws Veilinghuis, veiling 18 september 2012, lot 6047.

Documentatie: Invaluable.com

12. Hangend boeket in geel en wit, gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), waarschijnlijk olieverf, afmetingen onbekend.

Herkomst: Eindhoven, kunsthandel A.H. Bies.

Werken op papier

13. Stilleven met bloemen, signatuur onbekend, potlood en waterverf op papier, 43 x 63,5 cm (17 x 25 in.)

Herkomst: Amsterdam, Christie’s, veiling 18 juni 1996, lot 380.

Documentatie: Invaluable.com

14. Magnoliatak, gesigneerd ‘M. Wuijtiers’ (linkssonder), waterverf op papier, 39,5 x 54 cm. Mogelijk geëxposeerd in Utrecht 1894. Zie tentoonstellingsoverzicht.

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 2023, nr. 5619 (“previously for sale”).

15. Liggende boeket, gesigneerd ‘M. W…’ (slecht leesbaar, rechtsonder), waterverf op papier, 23 x 53,5 cm.

Herkomst: Hilversum, Veilinghuis Van Spengen, veiling 28 februari 2023, lot 1224; Amsterdam, AAG Auctioneers, veiling 10 juni 2007, lot 89.

Documentatie: Invaluable.com en mutualart

16. Vaas met diverse bloemen o.a. zonnebloem, gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), waterverf op papier, 66 x 44 cm. Amersfoort, Museum Flehite, 1001-765. Een aquarel van een zonnebloem is te bezichtigen op een solotentoonstelling in Dordrecht in 1901. Zie tentoonstellingsoverzicht.

Documentatie: Museum Flehite

17. Vaas met margrieten, gesigneerd ‘M Wuijtiers’ (linksonder), waterverf op papier, afmetingen onbekend.

Herkomst: Battle, Burstow & Hewett, veiling Antique and contemporary paintings, prints, sculpture, folios, frames etc, 19 oktober 2016, lot 308.

Documentatie: Askart.

18. Vaas met papavers, signatuur onbekend, vermoedelijk waterverf op papier, afmetingen onbekend. Papavers schilderde Wuytiers veelvuldig, ook in olieverf. Vergelijk cat. 2 en 3.

Herkomst: Catawiki, 2021

19. Vaas met anemonen, gesigneerd ‘M. Wuyt…’ (rechtsonder), waterverf op papier, h. 30 cm.

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 1991.

Documentatie: RKD Explore

20. Bloemstilleven, gesigneerd (rechtsonder), waterverf op papier, h. 30 cm.

Herkomst: Ede, Simonis & Buunk, 1991.

Documentatie: RKD Explore.

21. Stilleven met hangende hortensia en amarylli, gesigneerd ‘M Wuijtiers’ (rechtsonder), waterverf op papier, 63 x 42 cm.

Herkomst: Amsterdam, Christie’s, veiling 18 juni 1996, lot 380 ill.; Ulestraten (Meerssen) / Margraten / Gulpen, Rococo Kunsthandel, 1997.

Documentatie: RKD Explore.

22. Hangende tak van een vlinderstruik, gesigneerd ‘M Wuytiers / B’ (rechtsonder), vermoedelijk waterverf op papier, afmetingen onbekend. Vergelijk signatuur van cat. 1.

Documentatie: Catawiki.

Illustraties

Illustratie in Sproken

23. Silhouet in een ijslandschap, gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), waterverf op papier, 13,1 x 10,5 cm (met witte rand), 12,4 x 9,8 cm (zonder witte rand), illustratie van p. 14: “Zie daar komt iemand aan, wij moeten het hem vragen.” in Sproken (1922), voorafgaand aan titelblad.

Bron: Delpher.

Illustratie in Sproken

24. Tuin met een opvliegende vogel, gesigneerd ‘M Wuytiers’ (rechtsonder), waterverf op papier, 13,1 x 10,5 cm (met witte rand), 12,4 x 9,8 cm (zonder witte rand), illustratie van p. 7: “De maan schijnt vol – zilver is haar licht – den weg dien zal ik vinden – de uil vloog vooruit.” in Sproken (1922), voorafgaand aan p. 7.

Bron: Delpher.

Illustratie in Sproken

25. Engel bij een pad in een bergachtig landschap, gesigneerd ‘M Wuyt…’ (rechtsonder), waterverf op papier, 13,1 x 10,5 cm (met witte rand), 12,4 x 9,8 cm (zonder witte rand), illustratie van p. 18: “Halt sterveling, wat wilt gij doen, uw hart weggooien? …” in Sproken (1922), volgend op p. 18.

Bron: Delpher.

Illlustratie in Sproken

26. Opvliegende meeuw in landschap met ondergaande zon, gesigneerd ‘MWuy’ (rechtsonder), inkttekening, 19,3 x 13 cm, illustratie in Sproken (1922), bij p. 5.

Bron: Delpher.

Illustratie in Sproken

27. Kamer met een boek op een tafel, haardvuur en wandklok, niet gesigneerd, inkttekening, 19,3 x 13 cm, illustratie in Sproken (1922), bij p. 12.

Bron: Delpher.


Tentoonstellingen

Op basis van catalogi en persberichten maakte ik een overzicht van tentoonstellingen met Wuytiers’ werk in binnen- en buitenland. Een lijst van catalogi die ik daarvoor gebruikte, volgt hierna. Als de informatie uit een andere bron afkomstig is, bijvoorbeeld een krantenbericht, vermeld ik die bron ter plaatse.

Amsterdam 1892: Driejaarlijkse stedelijke tentoonstelling, 6 september

  • Papavers (nr. 467): “verkocht” volgens Het vaderland (9 september 1892) via Delpher

Brussel 1893: Exposition générale des beaux-arts / Algemeene tentoonstelling van schoone kunsten, 17 mei – 13 juni

  • Pivoines / Pioenen (nr. 768)

Limoges 1893

Den Haag 1893: Driejaarlijksche tentoonstelling van levende meesters, 30 juli – 10 september

  • Chrysanthemums (nr. 429)
  • Pioenrozen, aquarel (nr. 430)

Arnhem 1893: Tweede internationale tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, 8 augustus – 19 september

  • Stokrozen (nr. 446)
  • Klaprozen, aquarel (nr. 447)

Dordrecht 1894: schilderijententoonstelling in Musis Sacrum [recensie in Het vaderland (5 januari 1894) via Delpher]

  • onbekend

Nancy 1894: XXXIe exposition

  • Branche de rhododendrons (nr. 426)
  • Sourire du printemps (nr. 427)

Nîmes 1894: schilderijententoonstelling [bericht in Het vaderland (8 februari 1894) via Delpher]

  • onbekend: “diplôme d’honneur en een gouden medaille”

Toulouse 1894: Exposition de l’Union artistique de Toulouse, 10me année, 15 maart

  • Fleurs d’hibiscus (nr. 556)
  • Chrysanthèmes, aquarel (nr. 557)

Utrecht 1894: Tentoonstelling van schilderijen anno 1894 te Utrecht van wege het Schilder- en Teekenkundig Genootschap “Kunstliefde”, 1 april – 26 april [in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (23 april 1894), p. 5 via Delpher.

  • Tak magnolia’s (vergelijk cat. 13)

Bordeaux 1894: schilderijententoonstelling [bericht in De avondpost 18 mei 1894) via Delpher]

  • onbekend (“eerediploma en een gouden medaille”)

Berlijn 1894: Grosse Berliner Kunstausstellung, 3 mei – 2 september

  • Pfingstrosen (nr. 1750)

München 1894: Münchener Jahresausstellung von Kunstwerken Aller Nationen im kgl. Glaspalaste, 10 juni

  • Kinder des Frühlings (nr. 1161)

Versailles 1894: 41e exposition Versaillaise 3 juli – 30 september

  • Chrysanthèmes, aquarel (nr. 793)

Cahors 1894: Concours régional [bericht in L’express du Midi (2 juli 1894) via Gallica; ook in Nieuws van den dag (14 juli 1894) via Delpher en Het vaderland (16 juli 1894), eveneens via Delpher]

  • onbekend, aquarellen (“bronzen medaille voor de door haar geëxposeerde aquarellen”)

Carcassonne 1894: schilderijententoonstelling [bericht in Het vaderland (4 september 1894) via Delpher]

  • onbekend: “zilveren medaille

Arcachon 1894: tentoonstelling [bericht in Het nieuws van den dag (7 november 1894), p. 5 via Delpher]

  • onbekend: “weer een gouden medaille”

Castres 1894: tentoonstelling [in ibid.]

  • onbekend: “grand prix d’honneur”

Lille 1894: aquarellententoonstelling [in ibid.]

  • onbekend, aquarellen: “een harer werken verkocht”

Barcelona 1894: Segunda exposición general de bellas artes

  • Reveil du printemps, olie (nr. 715)
  • Souvenir d’automne, olie (nr. 716)

Den Haag 1894: Maison Artz, Laan van Meerdervoort 91 [aankondiging in Dagblad van Zuidholland (27 november 1894) via Delpher]:

  • Voorjaarsbloemen

Rotterdam 1894: Driejaarlijksche tentoonstelling 1894, Akademie van beeldende kunsten en technische wetenschappen

  • Tak rhododendrons (nr. 501)
  • Lenteboden, aquarel (nr. 502)

Londen 1894-1895: East Gallery

  • A festive garland (nr. 516)

Den Haag 1895: Goupil & Co op de Plaats [aankondiging in Het vaderland (22 januari 1895) via Delpher]

  • Bloemteekeningen

Venetië 1895: Prima esposizione internazionale d’arte della città di Venezia, 22 april – 22 oktober. Zie ook ‘Nederlandsche kunstenaars te Venetië’, Het vaderland (18 december 1916) via Delpher.

  • Ultimi fiori d’autunno (nr. 364): “verkocht” volgens Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (9 augustus 1895), p. 6 via Delpher

Parijs 1895: Salon de la Société des artisties français in het Palais de l’Industrie, 1 mei

  • Une couronne (nr. 1947)

Amsterdam 1895: 5de jaarlijksche tentoonstelling in het Panorama-gebouw van de Vereeniging Sint-Lucas [recensie in Nieuws van de dag (10 juni 1895) via Delpher]

  • Papavers (nr. 72)
  • Voorjaarsbloemen (nr. 73)
  • Parkiettulpen (nr. 74)

Den Haag 1895: Groote Koninklijke Bazaar van de Firma Boer & Zonen, Zeestraat [aankondiging in Het vaderland (16 juni 1895) via Delpher]

  • Camelia’s

Narbonne 1895: schilderijententoonstelling [bericht in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (6 augustus 1895), p. 5 via Delpher]

  • onbekend: “zilveren medaille”

Saint-Etienne 1895: schilderijententoonstelling [bericht in Het vaderland (18 september 1895) via Delpher]

  • onbekend: “grand prix”

Rouen 1895: Exposition annuelle du musée de Rouen, 1 oktober

  • Guirlande de fête (nr. 653)

Nancy 1895: XXXIIe exposition, 27 oktober – 1 december

  • Dernier sourire de l’automne (nr. 487)
  • Azalées et rhododendrons (nr. 488)

Den Haag 1895: Goupil & Cie op de Plaats [aankondiging in Het vaderland (29 oktober 1895) via Delpher]

  • Sneeuwballen en narcissen: “te koop .. ten voordeele van de militaire Tehuizen in Indië”

Parijs 1896: Salon de l’Union des Femmes Peintres et Sculpteurs [recensies in Gazette nationale ou le Moniteur universel (6 februari 1896) via Retronews, Le Pays (2 maart 1896) via Gallica, Le Panthéon de l’Industrie 22, nr. 1015 (1896), p. 26 via Gallica en Le Monde illustré 40, nr. 2030 (1896), p. 143 via Gallica]

  • twee bloemstudies, waaronder Chant d’allegresse (pavots rouges)

Londen 1896: Continental Gallery, New Bond Street [recensie in Het nieuws van den dag (14 februari 1896), p. 9 via Delpher]

  • Bloemstukken

Den Haag 1896: Maison Artz, tentoongesteld in de Kunstzaal van Pulchri Studio [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (21 februari 1896), p. 5 via Delpher]

  • Rood boeket in karaf, aquarel

Parijs 1896: 114e Exposition annuelle des Beaux-Arts, salon de la Société des artistes français in het Palais de l’Industrie, 1 mei

  • Chant d’allégresse (nr. 2072)
  • Tulipes perroquet (nr. 2073)

Den Haag 1896: Tentoonstelling van de geschenken ter gelegenheid van het zilveren echtfeest van Z.D.H. den vorst en H.K.H. de vorstin [bericht in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (17 juli 1896), p. 5 via Delpher]

  • tekening

Maastricht 1896: Internationale tentoonstelling van beeldenden kunsten, 23 augustus – september

  • Souvenir (nr. 361)
  • Dahlias (nr. 362)

Nancy 1896: XXXIIIe expostion, 11 oktober – 15 november

  • Couronne de Pâques (nr. 462)
  • Iris et azalées (nr. 463)

Den Haag 1897: Groote Koninklijke Bazaar, Zeestraat [aankondiging in Het vaderland (26 januari 1897) via Delpher]

  • Chrysanthemums

Parijs 1897: Salon de l’Union des femmes peintres et sculpteurs

  • “plusiers jolies toiles, entre autres: Un rêve” volgens La fronde 6, nr. 1561 (1897) via Gallica
  • “un Souvenir” volgens La vérité (28 februari 1897) via Retronews

Toulouse 1897: Exposition de l’Union artistique de Toulouse, 13me année, 1 april

  • Pensées (nr. 559)
  • Dahlias (nr. 560)

Den Haag 1897: Maison Artz, Laan van Meerdervoort 91 [aankondiging in Het vaderland (13 april 1897) via Delpher]

  • Anemonen

Brussel 1897: Exposition internationale de Bruxelles, 24 april – 15 november

  • Dahlias (nr. 223)
  • Pavots, aquarel (nr. 224)
  • Fleurs d’automne, aquarel (nr. 225)

Versailles 1897: Exposition des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans les salles n° 41-45 du Musée de Versailles, 4 juli – 3 oktober

  • Pavots (nr. 327)
  • Rhododendrons (nr. 328)

Montauban 1897: Salon Montalbanais [recensie in Le courrier de Tarn & Garonne (7 juli 1897) via Gallica

  • “une serié de tableaux de fleurs … (no. 312)”

Amsterdam 1897: Vereeniging “Sint Lucas”, 7e jaarlijksche tentoonstelling: schilderijen, aquarellen, teekeningen, beeldhouwwerken, schetsen, enz.

  • onbekend

München 1897: VII. Internationale Kunstausstellung, 1 juni – eind oktober

  • Mohnguirlande (nr. 1861)

Nancy 1897: XXXIVe exposition, 17 oktober – 28 november

  • Fleurs de lis blancs (nr. 412)

Lille 1898: Exposition de l’Union artistique [aankondiging in Le grand écho du Nord et du Pas-de-Calais 80, nr. 81 (22 maart 1898) via Gallica]

  • onbekend

Parijs 1898: Salon de l’Union des femmes peintres et sculpteurs, 16e exposition [recensies in Journal des artistes 16, nr. 11 (1897), p. 1797 via Gallica en L’Œuvre d’art 6, nr. 116 (1898), p. 35 via Gallica; ook in Het nieuws van den dag (31 maart 1898), p. 5 via Delpher]

  • Boeket bronskleurige en gele chrysanten

Toulouse 1898: Exposition Union Artistique de Toulouse, 14me année, 1 april

  • Printemps (nr. 508)
  • Rhododendrons (nr. 509)

Versailles 1898: Oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans le Musée de Versailles, 3 juli – 2 oktober

  • Maréchal Niel (roses) (nr. 321)

Barcelona 1898: Cuarta exposición de bellas artes e industrias artísticas

  • Guirnalda de fiesta, aquarel (nr. 915)

Antwerpen 1898: Salon quatriennal d’Anvers / Vierjaarlijksch salon van Antwerpen 1898, 13 augustus

  • Herrinnering [sic] / Souvenir (nr. 619)

Nancy 1898: XXXVe exposition, 9 oktober – 15 november

  • Lilas (nr. 440)
  • Maréchal Niel (nr. 441)

Haarlem 1898: Stedelijk Museum [‘Een interessante tentoonstelling’, Opregte Haarlemsche Courant (20 oktober 1898) via Delpher]

  • onbekend

Chicago 1898: Art Institute of Chicago, uitgeleend door M. Wuytiers volgens American Art Annual (1898), p. 149 via HathiTrust

  • Camelias (nr. 263)

Parijs 1899: Salon de l’Union des femmes peintres et sculpteurs [recensie in La justice (5 februari 1899) Gallica]

  • onbekend

Toulouse 1899: Exposition Union artistique de Toulouse 15me année, 1 april

  • Fleurs sans parfums, fleurs sans tendresse (nr. 442)
  • Je salue toujours le soleil (nr. 443)

Den Haag 1899: Meijer en v.d. Vijver, Spuistraat [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (22 april 1899), p. 4 via Delpher]

  • onbekend

Poitiers 1899: Exposition industrielle, commerciale et des Beaux-Arts, juni – augustus

  • Iris (nr. 318)

Den Haag 1899: Tentoonstelling van aquarellen bij Goupil [recensie in Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant (12 december 1899) via Delpher]

  • Papavers

Den Haag 1900: Boussod, Valadon & Cie [aankondiging in Haagsche courant (6 juni 1900) via Delpher]

  • Een lied van bloemen

_ : Tentoonstelling van de werkende leden van de Haagse Kunstkring [recensie in Arnhemsche courant (11 augustus 1900) via Delpher]

  • bloemstukken

_ : Maison Artz, lange Vijverberg [aankondiging in Het vaderland (11 september 1900) via Delpher]

  • Gloed

Arnhem 1901: Gemeentelijke tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, 15 juni – 1 augustus

  • Voorjaar (nr. 441)
  • Gloed (nr. 442)

Dordrecht 1901: Tentoonstelling Mevrouw M. Wuytiers, mei

  • Feestguirlande (nr. 1)
  • Niet vergeten (nr. 2)
  • Een droom (nr. 3)
  • Parkiet tulpen (nr. 4)
  • Rozen (nr. 5)
  • Maréchal Niel roos (nr. 6)
  • Papavers (nr. 7; eigendom gravin F. Schimmelpenninck)
  • Anjelieren (nr. 8)
  • Azaleas, aquarel (nr. 9)
  • Japansche lantaarns, aquarel (nr. 10)
  • Sonnenlicht, sonnenschein, aquarel (nr. 11)
  • Asters, aquarel (nr. 12)
  • Chrysanten, aquarel (nr. 13)
  • Herfst, aquarel (nr. 14)
  • Rhododendrons, aquarel (nr. 15)
  • Zonnebloem, aquarel (nr. 16)
  • Allerseelen (nr. 17)

Versailles 1901: Exposition des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels dans l’Orangerie du Palais de Versailles, 7 juli – 22 september

  • Coup de soleil, aquarel (nr. 572)
  • La Toussaint (nr. 573)

Rotterdam 1901: Tentoonstelling van schilderijen en aquarellen, door mevr. M. Wuytiers in Kunstzalen Oldenzeel [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (27 juli 1901), p. 4 via Delpher en Mercurius 15, nr. 27 (1901), p. 229 via Delpher; recensie S. in Mercurius 15, nr. 29 (1901), p. 245 via Delpher]

  • Feestguirlanden (lila azalea’s; nr. 1)
  • Niet vergeten (een grafkrans; nr. 2)
  • Een droom (nr. 3)
  • Parkiettulpen (nr. 4)
  • Papavers, uitvoeringen in water- en olieverf

Den Haag 1901: Groote Koninklijke Bazaar [aankondiging in De nieuwe courant (7 oktober 1901), p. 1 via Delpher]

  • Feestguirlande

_ : Koster, v.d. Spiegelstraat 2 [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (7 oktober 1901), p. 2 via Delpher]

  • Zonnebloemen, aquarel

_ : idem [aankondiging in Haagsche courant (26 november 1901) via Delpher]

  • Zonnegoud [als “Bloemen” in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (5 november 1901), p. 3 via Delpher]

Den Haag 1902: Goupil, Plaats [aankondiging in De avondpost (11 februari 1902), p. 2 via Delpher]

  • Uit het warme zuiden

Toulouse 1902: Exposition Union Artistique de Toulouse, 18me année, 15 maart

  • Tulipes; perroquet (nr. 429)

Den Haag 1902: Koster, v.d. Spiegelstraat 2 [aankondiging in Haagsche courant (18 maart 1902) via Delpher]

  • Bloemen

_ : idem [aankondiging in De nieuwe courant (12 mei 1902), p. 2 via Delpher]

  • Paarse lelies

_ : Maison Artz, Vijverberg [aankondiging in Haagsche courant (3 juni 1902 via Delpher]

  • Pioenguirlande

_ : Koster, v.d. Spiegelstraat 2 [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (15 juli 1902), p. 4 via Delpher]

  • Roode parkiettulpen, pastel

_ : idem [aankondiging in De nieuwe courant (9 september 1902) via Delpher]

  • Herfst

_ : Tentoonstelling van kunstwerken van werkende leden van Haagsche Kunstkring [recensie in Het nieuws van den dag (9 oktober 1902), p. 5 via Delpher]

  • Papavers

_ : Firma Frans Buffa & Zonen [aankondiging in De nieuwe courant (1 december 1902), p. 2 via Delpher]

  • “eenig werk”

Den Haag 1903: Boussod, Valadon & Cie (Plaats) [aankondiging in Haagsche courant (3 februari 1903) via Delpher]

  • Clematis

Leeuwarden 1903: Tentoonstelling van schilderijen van levende Nederlandsche meesters, 15 juni – 6 juli

  • Papavers, aquarel (nr. 132)

Den Haag 1903: Koster, v.d. Spiegelstraat [aankondiging in Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage (7 juli 1903), p. 1 via Delpher]

  • Papavers

Amsterdam 1903: tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, 12 september

  • Herfst (nr. 560)

Den Haag 1903: Koster, v.d. Spiegelstraat [aankondiging in Haagsche courant (20 oktober 1903) via Delpher]

  • onbekend, aquarel

_ 1903: J.C. Schüller, Plein [aankondiging in Het vaderland (8 december 1903) via Delpher]

  • Bloemen

Den Haag 1904: Goupil, Plaats [aankondiging in De nieuwe courant (22 maart 1904), p. 2 via Delpher]

  • Rhododendrons, aquarel

_ : J.P. Koster, v.d. Spiegelstraat [aankondiging in Het vaderland (7 november 1904) via Delpher]

  • Gladiolen

Parijs 1905: Salon de l’Union des femmes peintres et sculpteurs [recensie in Le journal (4 maart 1905) via Retronews]

  • Parmi les blés et coquelicots

Versailles 1905: 52e exposition des Amis des Arts de Seine-&-Oise, 9 april – 4 juni

  • Parmi les blés et coquelicots, aquarel (nr. 472)
  • Un coin chaud de mon jardin, aquarel (nr. 473)

Amsterdam 1905: Teekeningen in Arti [recensie in Het nieuws van den dag (16 november 1905), p. 7 via Delpher]

  • Clematis

Pittsburgh 1905-06: Tenth Annual Exhibition at the Carnegie Institute, 2 november tot 1 januari.

  • Autumn Flowers (nr. 284)

Den Haag 1906: Krüger & Cie [aankondiging in Land en volk (29 januari 1906) via Delpher]

  • Guirlande vlambloemen

Dresden 1906: Hollandsche kunst op uitnodiging van Emil Richter, Hofkunsthandler met inzendingen van werk van leden van de vereniging Sint Lucas [vooraankondiging in Algemeen Handelsblad (11 oktober 1906) via Delpher]

  • onbekend

Ottawa 1906: Foreign pictures

  • Flowers, aquarel (nr. 68)
  • Wreath, aquarel (nr. 69)

Pittsburgh 1907: Eleventh Annual Exhibition at the Carnegie Institute, 11 april – 13 juni

  • Poppies (nr. 504)

Leeuwarden 1907: Tentoonstelling van aquarellen en tekeningen uit de portefeuille van Arti et Amicitiae [recensie in Leeuwarder courant (16 april 1907) via Delpher]

  • “Papavers” [als “M. Wuijters”]

Amsterdam 1907: Stedelijke tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters in 1907, 7 september

  • Na de serenade (nr. 459)

Haarlem, Kunst zij ons doel, 1908: Collectie aquarellen en etsen uit de portefeuille van het genootschap Arti et Amicitiae [recensie in Alkmaarsche courant (9 januari 1908), p. 2 via Archief Alkmaar]

  • “Pioenrozen”

Amsterdam 1908: 18e jaarlijksche tentoonstelling van kunstwerken van leden der vereeniging “Sint-Lucas”, 3 mei – 15 juni

  • Voorjaarsbloemen (nr. 495)

Parijs 1908: 27me salon des Femmes Peintres et Sculpteurs [recensie in La revue moderne illustrée des idées, des faits, des hommes et des oeuvres 8, nr. 4 (1908), p. 8 via Gallica]

  • Pour la fête

Arnhem 1909: Tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, 10 juli – 22 augustus

  • Dahlia’s (nr. 289)

Rotterdam 1909: Tentoonstelling Kunstzalen Oldenzaal [recensie N.H. Wolf in De kunst 1, nr. 77 (1909) via Delpher

  • Blauwe riddersporen

Amsterdam 1909: Najaarstentoonstelling van de werkende leden der Maatschappij Arti et Amicitiae, oktober – november

  • Papavers (nr. 207)

Florence 1909: 5-jaarlijkse tentoonstelling van de Associazione degli artisti Italiani met inzendingen van werk van leden van vereniging Sint-Lucas [vooraankondiging in Het vaderland (1 november 1909) via Delpher]

  • onbekend: “verkocht” volgens Haagsche courant (20 februari 1911) via Delpher

Haarlem 1910: Bloemententoonstelling [in De nieuwe courant (23 maart 1910), p. 1 via Delpher]

  • Papavers (nr. 64): “verkocht” volgens De Nieuwe courant (17 mei 1910) via Delpher]
  • Moddersporen (nr. 65)

Amsterdam 1910: Twintigste jaarlijksche tentoonstelling van kunstwerken van leden der vereeniging Sint-Lucas, 24 april – juni

  • Papavers, aquarel (nr. 761)

Parijs 1911: tentoonstelling van kunstwerken [in Haagsche courant (20 februari 1911) via Delpher]

  • onbekend: “verkocht” volgens Haagsche courant (20 februari 1911) via Delpher

Den Haag 1912: Kunstzaal J.C. Schüller, Plein 22A [recensie De nieuwe courant (17 december 1912), p. 8 via Delpher]

  • “een vijftiental werken”

Amsterdam 1914: Derde serie tentoonstellingen van kunstwerken door leden van Sint-Lucas in het Vereenigingsgebouw [aankondiging in Het vaderland (11 november 1914) via Delpher]

  • onbekend

Amsterdam 1915: Nederlandsch steuncomité voor beeldende kunstenaren: tentoonstelling te Amsterdam

  • onbekend

Den Haag 1920: Tentoonstelling schilderijen en aquarellen Marie Wuytiers en aquarellen door Etie van Rees in Kunstzalen Pictura, Bazarstraat [aankondiging in De nieuwe courant (20 mei 1920), p. 4 via Delpher]

  • schilderijen en aquarellen (bloemen), o.a.:
  • Cineraria’s (nr. 1): “verkocht” volgens De nieuwe courant (29 mei 1920), p. 2 via Delpher
  • Rhododendrons (nr. 2): “verkocht” volgens De nieuwe courant (29 mei 1920), p. 2 via Delpher
  • Papavers (nr. 13): “verkocht” volgens De nieuwe courant (21 mei 1920), p. 2 via Delpher
  • Asters (nr. 17): “verkocht” volgens De nieuwe courant (29 mei 1920), p. 2 via Delpher
  • Primula Vera (nr. 20): “verkocht” volgens Het vaderland (6 juni 1920) via Delpher

Hilversum 1920: Tentoonstelling Marie Wuytiers in kunsthandel Reddingius [aankondiging in De Gooi- en Eemlander (11 augustus 1920), p. 3 via Delpher]

  • Azalea mollis (nr. 6): “verkocht” volgens De Gooi- en Eemlander (11 augustus 1920), p. 3 via Delpher

Arnhem 1920: Tentoonstelling van werken van mevr. M. Wuytiers in kunsthandel de Vries [aankondiging in Arnhemsche courant (10 december 1920) via Delpher; recensie in Arnhemsche courant (14 december 1920) via Delpher]

  • Tulpen, olieverf (nr. 5)
  • Dahlia’s, olieverf (nr. 7)
  • Pioenroos , aquarel (nr. 11)
  • Margrieten, klein doek (nr. 14)
  • Gele margrieten, aquarel (nr. 17)
  • Pioenrozen, olieverf
  • Papaver, klein doek

Den Haag 1922: Tentoonstelling van aquarellen door Marie Wuytiers in Kunstzalen Pictura [aankondiging in Het vaderland (23 november 1922), p. 4 via Delpher]

  • aquarellen

_ 1924: Tentoonstelling van aquarellen van Marie Wuytiers, in de Vuurslag, Doornstraat 66 [aankondiging in Het vaderland: staat- en letterkundig nieuwsblad (16 december 1924), p. 4 via Delpher]

  • aquarellen

_ 1927: Schilderijen en aquarellen van Marie Wuytiers en beeldhouwwerken door F. Carbasius in Kunstzaal Pictura, Bazarstraat 20 [aankondiging in Het vaderland (2 februari 1927), p. 8 via Delpher]

  • schilderijen en aquarellen

Catalogi

De tentoonstellingen (hierboven) zijn chronologisch geordend. De catalogi die Wuytiers’ naam vermelden (hieronder), staan op alfabetische volgorde van locatie en daarbinnen op chronologische volgorde.

  • Cat. Amsterdam 1892, Tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te Amsterdam in den jare 1892 (Amsterdam: Stads-Drukkerij), p. 34. [RKD Library]
  • Cat. Amsterdam 1903, Tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te Amsterdam 1903 (Amsterdam: Stads-Drukkerij), p. 51. [RKD Library]
  • Cat. Amsterdam 1907, Stedelijke tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, in 1907. Catalogus (Amsterdam: Stadsdrukkerij), p. 36. [RKD Library]
  • Cat. Amsterdam, Arti et Amicitiae 1909, Tentoonstelling van Teekeningen en Beeldhouwwerken vervaardigd door leden der Maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ (Amsterdam), p. 175. [DoME]
  • Cat. Amsterdam, Nederlandsch steuncomité, 1915, Algemeene nationale tentoonstellingen Nederlandsch steuncomité voor beeldende kunstenaren (Amsterdam: Stedelijk Museum). [Stedelijk Museum]
  • Cat. Amsterdam, Sint-Lucas, 1895, 5e jaarlijksche tentoonstelling aquarellen, teekeningen, beeldhouwwerken, schetsen, enz. (Amsterdam: Stedelijk Museum).
  • Cat. Amsterdam, Sint-Lucas, 1897, 7e jaarlijksche tentoonstelling schilderijen, aquarellen, teekeningen, beeldhouwwerken, schetsen, enz. (Amsterdam: Stedelijk Museum). [Stedelijk Museum]
  • Cat. Amsterdam, Sint-Lucas, 1908, 18e jaarlijksche tentoonstelling van kunstwerken van leden der vereeniging (Amsterdam: Stedelijk Museum), p. 100. [DoME]
  • Cat. Amsterdam, Sint-Lucas, 1910, twintigste jaarlijksche tentoonstelling van kunstwerken van leden der vereeniging (Amsterdam: Stedelijk Museum), p. 175. [DoME]
  • Cat. Antwerpen 1898, Exposition, 1898. Catalogue explicatif / Tentoonstelling, 1898. Verklarende catalogus (Antwerpen: Société royale d’encouragement des beaux-arts), p. 89. [internet archive]
  • Cat. Arnhem 1893, Tweede internationale tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te Arnhem, Musis Sacrum (Arnhem: Van Mastrigt & Verhoeven), p. 36. [RKD Library]
  • Cat. Arnhem 1901, Gemeentelijke tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te Arnhem (tweede vierjaarlijksche) (Arnhem: G.J. Thieme), p. 46. [RKD Library]
  • Cat. Arnhem 1909, Gemeentelijke tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te Arnhem in Musis Sacrum (vierde vierjaarlijksche) (Arnhem: G.J. Thieme), p. 34. [RKD Library]
  • Cat. Barcelona 1894, Catálogo de la Segunda Exposición General de Bellas Artes: 1894. (Barcelona: Henrich y Ca), p. 167. [HathiTrust]
  • Cat. Barcelona 1898, Cuarta exposición de Bellas Artes e Industrias Artísticas (en castellà) (Barcelona: Henrich), p. 149. [Documents de la UAB]
  • Cat. Berlijn 1894, Grosse Berliner Kunst-Ausstellung 1894. Katalog, 4de ed. (Berlijn: Rud. Schuster), p. 95. [Heidelberg historic literature]
  • Cat. Brussel 1893, Exposition générale des beaux-arts. Catalogue explicatif (Brussel: E. Lyon-Claessen), p. 106. [internet archive]
  • Cat. Brussel 1897, Catalogue illustré de l’Exposition internationale de Bruxelles: Beaux-arts (Brussel: E. Bernard & cie), p. 62. [internet archive en Google Books]
  • Cat. Chicago 1898, Art Institute of Chicago, Catalogue of Objects in the Museum: Sculpture and Painting (Chicago: printed for the Art Institute), p. 131. [internet archive]
  • Cat. Den Haag 1893, Tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters te ’s Gravenhage, 1893 (Den Haag: Mouton & Co), p. 32. [RKD Library]
  • Cat. Dordrecht 1901, Tentoonstelling Mevrouw Marie Wuytiers (Dordrecht) [Hulpbronnen Dordrecht]
  • Cat. Leeuwarden 1903, Catalogus van schilderijen van levende Nederlandsche meesters (Leeuwarden: coöperatieve handelsdrukkerij), p. 27. [RKD Library]
  • Cat. Londen 1894-1895, Institute of Painters in Oil Colours. A catalogue of the 12th exhibition containing illustrations by the artists (Londen: published at the Galleries), p. 29. [internet archive]
  • Cat. Maastricht 1896, Internationale tentoonstelling van schilderijen, aquarels, teekeningen, etsen, beeldhouweerk, enz. … georganiseerd door de Sociëteit Momus, afd. Beeldende Kunsten (Maastricht: Leiter-Nypels), p. 26. [Google Books]
  • Cat. München 1894, Illustrirter Katalog der Munchener Jahresausstellung von Kunstwerken Aller Nationen im kgl. Glaspalaste (München: Franz Hanfstaengl), p. 52. [internet archive]
  • Cat. München 1897, Illustrirter Katalog der VII. Internationalen Kunstausstellung im königlichen Glaspalaste. Offizieller Katalog (München: Rudolf Mosse), p. 136. [HathiTrust]
  • Cat. Nancy 1894, Catalogue XXXIe exposition. Société lorraine des amis des arts (Nancy: R. Vagner), p. 84. [Gallica en Limédia Galeries]
  • Cat. Nancy 1895, Catalogue XXXIIe exposition. Société lorraine des amis des arts (Nancy: Imp. Coopérative de l’Est), p. 94. [Limédia Galeries]
  • Cat. Nancy 1896, Catalogue XXXIIIe exposition. Société lorraine des amis des arts (Nancy: Imp. Coopérative de l’Est), p. 99. [Gallica en Limédia Galeries]
  • Cat. Nancy 1897, Catalogue IVe exposition. Société lorraine des amis des arts (Nancy: Imp. Coopérative de l’Est), p. 103. [Limédia Galeries]
  • Cat. Nancy 1898, Catalogue Ve exposition. Société lorraine des amis des arts (Nancy: Imp. Coopérative de l’Est), p. 110. [Limédia Galeries]
  • Cat. Parijs 1895, Exposition des Beaux-Arts. Catalogue illustré de peinture et sculpture (dix-septième année). Salon de 1895 (Parijs: Ludovic Basquet), z.p. [Gallica]
  • Cat. Parijs. 1896, Exposition des Beaux-Arts. Catalogue illustré de peinture et sculpture (dix-huitième année). Salon de 1896 (Parijs: Ludovic Basquet), z.p. [Gallica]
  • Cat. Pittsburgh 1905, Catalogue of the Tenth Annual Exhibition at the Carnegie Institute (Pittsburgh: Carnegie Institute), z.p. [HathiTrust]
  • Cat. Pittsburgh 1907, Catalogue of the Eleventh Annual Exhibition at the Carnegie Institute (Pittsburgh: Carnegie Institute), z.p. [HathiTrust]
  • Cat. Poitiers 1899, Exposition industrelle commerciale et des Beaux-Arts. Catalogue officiel (Poitiers), p. 63 (als Vuytiers). [Gallica]
  • Cat. Rotterdam 1894, Driejaarlijksche tentoonstelling 1894 (Rotterdam: Stefanus Mostert & Zonen), p. 47. [RKD Library]
  • Cat. Rouen 1895, Catalogue de la trente-quatrième exposition municipale de beaux-arts ouverte au musée de Rouen le 1er octobre 1895 (Rouen: Julien Lecerf), p. 88. [Gallica]
  • Cat. Toulouse 1894, Union Artistique de Toulouse, 10me année. Exposition de 1894 (Toulouse: J. Fournier), p. 81 (als Wuydiers). [Gallica]
  • Cat. Toulouse 1897, Union Artistique de Toulouse 13me année. Exposition de 1897 (Toulouse: J. Fournier), p. 81. [Gallica]
  • Cat. Toulouse 1898, Union Artistique de Toulouse 14me année. Exposition de 1898 (Toulouse: J. Fournier), p. 78. [Gallica]
  • Cat. Toulouse 1899, Union Artistique de Toulouse 15me année. Exposition de 1899 (Toulouse: J. Fournier), p. 72. [Gallica]
  • Cat. Toulouse 1902, Union Artistique de Toulouse 18me année. Exposition de 1902 (Toulouse: J. Fournier), p. 71. [Gallica]
  • Cat. Venetië 1895, Prima esposizione internazionale d’arte della città di Venezia 1895. Catalogo illustrato (Venetië: Fratelli Visentini), p. 144. [internet archive]
  • Cat. Versailles 1894, Description des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposés dans les salles du Musée de Versailles (Versailles: Cerf), p. 92 (als Wuydiers). [Gallica]
  • Cat. Versailles 1897, Description des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans les salles n° 41-45 du Musée de Versailles (Versailles: Cerf), p. 55. [Gallica]
  • Cat. Versailles 1898, Description des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans les salles n° 41-45 du Musée de Versailles (Parijs: Cerf), p. 53. [Gallica]
  • Cat. Versailles 1901, Description des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans l’Orangerie du Palais de Versailles (Parijs: Cerf), p. 76. [Gallica]
  • Cat. Versailles 1905, Description des oeuvres de peinture, sculpture, architecture, gravure, miniatures, dessins et pastels exposées dans les salons de l’Hotel de Ville (Versailles: Cerf), p. 64 (als Wuysiers). [Gallica]

Verder:

  • Hostyn, Norbert en Willem Rappard, Dictionaire van Belgische en Hollandse bloemenschilders geboren tussen 1750 en 1880 (Knokke-Zoute: Berko, 1995), p. 124.
  • Index to National Gallery of Canada exhibition catalogues and checklists, 1880-1930 / Index des catalogues et des listes d’exposition du Musee des beaux-arts du Canada 1880-1930 (Ottawa: National Gallery of Canada, Library and Archives, 2007), p. 505. [internet archive]
  • Klarenbeek, Hanna, Penseelprinsessen & broodschilderessen. Vrouwen in de beeldende kunst 1808-1912 (Bussum: Thott, 2012), p. 210 n. 152 en p. 212 n. 264.
  • Scheen, Pieter A. en Pieter Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1880, herziene ved. (Den Haag: Scheen, 1981), p. 45.
  • Trauzeddel, Sigrid, ‘Blaauw, Anna Maria’ in Allgemeines Künstlerlexikon – Internationale Künstlerdatenbank – Online, red. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy en Wolf Tegethoff (Berlijn en New York: K. G. Saur, 2021). [AKL online]

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top